Page 2 - Selam Gazetesi
P. 2
Selam Gazetesi
Elhamdülillahi rabbi’l âlemîn. Es’-salâtü ve’s- bulan felsefe, “Dilediğince yaşa.” anlayışının doğru yükümlülük yükler. Bu açıdan insanın özgürlük
selâmü alâ rasûlinâ Muhammedin ve alâ âlihî ve ve gerçekçi olmadığını ortaya koyuyor. alanına müdahale eden bir yönü vardır. Lakin kişi
sahbihî ecmaîn. İnsanın, özgürce yaşayabilme gayesiyle bütün inancını kendi özgür iradesiyle seçtiği için, dinin
maddi ve manevi otoritelerden bağımsızlaşma kendisine yüklediği yükümlülükleri özgürlük
Selamün aleyküm kıymetli çocuklarımız, çabasındayken kendi kıskacına düşme tehlikesi alanına bir müdahale değil, bir görev olarak görür.
gençlerimiz ve okuyucularımız... “SELAM” isimli de vardır. Yani bitmek tükenmek bilmeyen Allah’a kul olmak hem görevimiz hem de yaratılış
gazetemizin ilk sayısından hepinize merhaba… isteklerinin, hırslarının; bu istek ve ihtiraslarının amacımızdır. Kişinin görev ve sorumluluklarını
tatmini için vermek zorunda olduğu mücadelenin yerine getirebilmesi de özgürlüğün ona tanıdığı bir
Kıymetli okuyucum; yaşatacağı sıkıntıların kıskacına. O hâlde özgürlük haktır. Yeter ki bireye kendi iradesinin dışında bir
anlayışından hareketle insanın dilediği gibi inanç dayatılmasın.
Bu satırlarda “özgürlük” üzerine düşüncelerimi yaşayabilmesi gerektiği fikri, insanı sürekli huzurlu
seninle paylaşmak istiyorum. Özgürlüğü bir ve mutlu kılacak bir imkân değildir. Çünkü insan Hangi özgürlük, özgürlüktür! Özgürlük,
kavram olarak ele almaktan ziyade bir anlayış sınırları olmayan, her zaman doğru kararlar alıp kişinin dünyanın merkezine kendisini koyup “Ben
olarak değerlendirmeyi daha yerinde buluyorum. uygulayabilen bir varlık değildir. Her ne kadar istediğimi yaparım.” anlayışıyla hareket etmesi
Bu değerlendirmeler, benim öznel düşüncelerim insan, kararlarını kendi iradesiyle verip sonucuna değildir. Özgürlük, insanın hak ve sorumluluklarını
olacaktır. Aksi takdirde “Özgürlük şudur, özgürlük katlanmayı göze alsa da, bu kararların etkisi insanın bilip bu hak ve sorumlulukların gerektirdiği ideal
şu şekilde olmalıdır.” gibi tanımlamalar, daha başta kendiyle sınırlı kalmayıp başka insanları, hatta (evrensel değerler ölçüsünde) hayat standartlarına
özgürlük fikriyle çelişmek olacaktır! hayvanları da içine alabilmektedir. sahip olmasıdır. İnsan, özgürlüğü kısıtlayıcı her
türlü otoriteden kurtulmaya çalışırken daha da
İnsan için özgürlük ne kadar mümkündür, daha Hülasa, özgürlüğü “Ben özgürüm, istediğim tehlikeli bir girdabın içine düşebilir. Bu girdap
doğrusu insan özgür bir varlık mıdır gibi tartışmaları gibi yaşarım.” anlayışıyla açıklamak özgürlükle kişinin kendisi de olabilir. Özgürleşmenin ilk ve
değerlendirmeden önce özgürlük anlayışımızı, bağdaşmayacaktır. Tabii burada bireye rehber en önemli adımı kişinin kendi benliğini ve zihin
özgürlük tanımımızı ortaya koymamız gerekecek. olmak, bireyi sevmek ile bireye kendi doğrularımızı dünyasını özgürleştirmesidir.
Yani “Özgürlük nedir?” sorusuna cevap arayacağız. dayatmak arasındaki ince çizginin farkında olmak
önemlidir. ***
Modern dünyada sık sık duyduğumuz “Sen
özgürsün.”, “Hayatını dilediğin gibi yaşa.” mottoları Özellikle bireyselliğin ön plana çıktığı ergenlik “SELAM” gazetemizin hayırlara, iyiliklere ve
aklımıza geliyor değil mi? Aynı şekilde toplumu döneminde ve sonrasında gitgide geliştiği gençlik güzelliklere vesile olması duasıyla…
iktidarlara karşı harekete geçirmek için atılan döneminde bireyin özgürlük fikrini oluşturması
özgürlük sloganları da... Acaba bu özgürlük tutkusu önemlidir; hem insanı tüketim aracı olarak gören En içten selam, dua ve muhabbetlerimle…
gerçekten bireyin temel hakkı olarak özgürlüğü ne sermaye güçlerinin hem de insan iradesini menfi
kadar öncelemektedir? emellerine göre yönlendirmeye çalışan otoritenin İsmail Dalahmetoğlu
ve dinî erklerin nesnesi olmamak için. Selam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni
İnsanı “tüketimin öznesi” olarak gören bir
anlayışın, daha çok tüketebilmesi için insanı Bireyin özgürlük anlayışını belirlemede hayat
birçok şeyden feragat etmeye zorlaması, özgürlük felsefesi, dünya görüşü ve inançlar önemli bir
mücadelelerinin iktidarla sonuçlanmasından sonra etkiye sahiptir. Ama her şeyden önce özgürlük
iktidarın tahakkümüne evrilmeleri; özgürlük anlayışımızı merhamet ve sorumluluk odağında
söylemlerinin ne derece samimi olduğunu oluşturmalıyız düşüncesindeyim. Çünkü insan,
düşündürmekte, öyle değil mi? özünde merhamet ve toplumdaki yeri gereği
sorumluluk sahibi bir varlıktır. İnsanın bu iki
Özgürlük nedir gerçekten? İnsanın her özelliği göz ardı edilerek düşünülecek bir özgürlük
istediğini yapabilmesi, dilediği gibi yaşayabilmesi anlayışı, başkalarının özgürlük sınırlarına girmeyi Selam Gazetesi’nin tüm hakları mahfuzdur.
midir? Hiçbir kimsenin ya da değerin, kurumun, beraberinde getirecektir. Oysa böyle bir özgürlük,
otoritenin hayatımıza müdahale etmemesi midir? özgürlük değildir. IMTIYAZ SAHIBI
Özgürlük, özgürlük müdür! Kastamonu İl Milli Eğitim Müdürlüğü
Öyleyse özgürlük nedir? Özgürlük; insanın Din Öğretimi Şubesi Adına
Özgürlük neden istenir? Bireyin daha iyi en doğal hakları olan yaşama, beslenme, Mesut ŞEKER
bir hayat sürmesi, kendini gerçekleştirebilmesi, barınma, evlenme, eğitim, kendini ifade etme gibi Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
hedeflerine ve hayallerine ulaşabilmesi için değil ihtiyaçlarını en ideal seviyede karşılama imkânına
mi? Oysa bireyin dilediği gibi yaşayabilmesi, sahip olmasıdır. Bunun yanında her türlü şiddet GENEL YAYIN YÖNETMENI
kendiyle ilgili kararları dilediğince alabilmesi, ve istismardan uzak olmaktır. Diğer boyutuyla İsmail Dalahmetoğlu
kişiyi her zaman bu emellere ulaştırabilir mi? Ne özgürlük; kişinin kendi iradesiyle oluşturmuş olduğu
var ki insanın dilediği gibi yaşayabilmesi hem hayat felsefesine ve sahip olduğu inanç sistemine ESER VE IÇERIK INCELEME KURULU
yaratılış açısından hem de sosyolojik açıdan her göre sorumluluklarını yerine getirebilme imkânına Cengiz Ayata
zaman mümkün değildir. Çünkü insan sınırlı bir sahip olmasıdır. Burada şunu da sormalıyız: Hülya Sefer
varlık olup tabiat ve toplum tarafından kuşatılmış Sorumluluk sahibi olmak insanın özgürlüğünü Selvihan Altun Gevgeşoğlu
hâldedir. kısıtlar mı? Bireyin kendi istek ve iradesiyle bir
sorumluluğu kabul etmesi ve sorumluluğunu yerine YAYIN KURULU
Diğer bir boyutuyla insanın dilediği gibi eylemde getirebilmesi için birtakım ödevleri gerçekleştirmek Cengiz Ayata
bulunabilmesi ona çok geniş bir özgürlük alanı mecburiyetinde kalması, bireyin özgürlüğünden Cengiz Han
oluşturuyor gibi gözükse de aslında bu durum insanı taviz vermesi anlamına gelmemektedir. Bilakis Emine Çavdaroğlu
ciddi şekilde sınırlayan acılar doğurabilmektedir. söz konusu sorumluluğu kendi isteğiyle kabul Fatih Canbaz
Bu noktada insanın, iradesini her zaman aklıselim ettiğinden, bu ödevleri yerine getirmek birey için Faruk Karadağ
ile yönlendiremeyip zaman zaman duygularına göre kendini gerçekleştirme sürecidir, yani bir haktır. Hülya Sefer
hareket eden bir varlık olduğu gerçeğini unutmamak İsmail Dalahmetoğlu
gerekir. Dolayısıyla sınırsız bir özgürlük anlayışının “Bireyin gerçekleştirmek istemediği bir eylem Mehmet Bulut
ortaya çıkaracağı sonuçlar düşünüldüğünde, bireyin özgürlük sınırları dışındadır, kötüdür.” diyebilir Murat Hasanbaş
ya da diğer bireylerin özgürlüğünü ciddi şekilde miyiz? Bunun ölçüsünü, başka insanların ve Perihan Özdemir
sınırlayabildiği görülmektedir. canlıların yaşama hakkına müdahale etme sınırı Sabire Yanık
belirleyecektir. Örneğin çöpünü götürüp çöpe Selvihan Altun Gevgeşoğlu
Yine bildiğimiz bir tanımdır: “Kişinin atmaya erinen bir insanın bu tercihi, çevreye zarar Zeliha Ayata
özgürlüğü başkasının özgürlüğünün başladığı vereceği için özgürlükle bağdaşmamaktadır.
yerde biter.”. Peygamberimizin (s.a.v.) “Kendin için Iletişim:
istemediğini başkası için de isteme.” ifadesinde yer Din, insanı yeri geldiğinde kısıtlar, bireye birçok Kastamonu İl Milli Eğitim Müdürlüğü
0366 2903708
Sayı : 1 / 2022 / Kastamonu İmam Hatip Okulları 2