Page 7 - Selam Gazetesi
P. 7
Selam Gazetesi
SEÇIMLERINDE
ÖZGÜR MÜSÜN?
Sosyal hayatınızda, alışverişlerinizde veya giyinme alışkanlıklarınızda ne kadar özgürsünüz?
Okuyucularımızın aklından benzer cevapların geçtiğine eminiz. Son yıllarda alışveriş ve giyinme
alışkanlıklarımızda bazı değişiklikler oldu. Özellikle çoğu sektörün hedef kitlesi olan kadınlar
üzerinde ‘iyi ve değişik giyinme’ baskısı oluştu. Yine çoğunuz, “Bu baskı önceden yok muydu?”
diye sormaya başlamıştır bile. Cevaben diyebiliriz ki sürekli tüketim fikrini besleyen psikolojik
baskı, toplumda bu kadar hissedilmiyordu.
Bugünlerde sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla ihtiyaçlar oluşturdular. Akabinde mutsuz bireyin eğlenceyi şehir
hızlı tüketmenin pompalandığı bir dünya ile mimarisinin göbeğinde olan büyük alışveriş
karşılaştık ve çoğumuz da bunu öylece kabul ettik. Mesela susamayı unuttuk kola içer olduk. merkezlerinde araması ve tüketimin eğlencenin
Her birimiz hiçbir şeyin eskimesine izin vermeden Söyler misiniz, hangimiz ‘kaçmayan’ fırsatlara kendisi olduğunu düşünmesine şaşmamak lazım.
yenisini aldık veya almanın tek seçenek olduğunu aldanıp ‘bitmeyen’ indirimleri kovalamadı? Herkes
düşünmeye zorlandık. Tüketimin makyajlı hali olan kullanıyorsa bu iyidir algısının oluşturulmasıyla Her şeyin azı karar çoğu zarar diyen felsefemiz
modanın sözde ışıltısından kamaşan gözlerimiz her mantığa ve de duygulara hitap eden, ikna eden kapitalizmin dişleri arasında un ufak oldu.Allah’ın
nasılsa yine vintage ürünlere hayran kaldı. reklamlar bu aldanmanın müsebbibidir Toplum vermiş olduğu nimetler bizler için Allah’ın
içinde statü oluşturmak için (Jean Baudrillard’in yaptığı bir iyiliktir. Kuran’ın diliyle ‘iyiliğin
Geçenlerde İngiliz kraliyet ailesinin torunları deyimiyle) işaret değeri-belli bir hayat sitilini, karşılığı iyilikten başka ne olabilir?’ Kalitesiz ve
birbirlerinin kıyafetini giyiyorlar diye haber konusu prestiji, lüksü ve gücü ifade eden- kazanan ürünler gereksiz tüketimin karşılığı bizler için mükemmel
olmuştu. Onlar o zenginliğin içinde çocuklarına için yarıştık veya sosyal ağlarda ‘like’ları almak yaratılmış dünyaya bir kötülüktür. Çünkü artan
yeni kıyafet giydirmiyorken bizde bugün kaç çocuk için borca girerek alışverişler yapanlar ise en trajik karbon ayak izinin tabiata verdiği zarar artık tüm
abisinin, ablasının kıyafetiyle büyüyebiliyor. vakalardandır. devletlerce kabul edilmektedir. En büyük nimet
Yaşanmış tatlı, şirin anıların şahidi kıyafetlerimiz olan evimize dünya’mıza bu kötülüğü yapmaya
mi kalmadı yoksa anıların mı kıymeti kalmadı diye Dürüst olalım; aslında tek derdimiz değer hakkımız var mı acaba? Bizler ki kendinden
sormak lazım. Tüm anılar flaş belleklere sıkıştı tabi. bulmak, kabul görmek. Meselenin duyguların sonra gelecekleri düşünüp kıyamet gününde dahi
Bu durum maddeyi öncelikli kılan modern insanı tamiri olduğu bir yerde maddenin manasını fazla fidan dikmeyi öğütleyen Peygamber’in ümmetiyiz.
bile şaşırtmakta. Bugün genel itibariyle giysilerin mı önemsiyoruz? Reklamların markalar üzerinden Elbette tüketmek de özgürlüktür ancak iplerin
kalitesinin ve fiyatının düşmesi, kullanılmış kıyafet üstünlüğe ulaştırma vaadine ve bir sonraki satın başkasında olduğu sözde özgürlüğün yapaylığının
giymektense yenisini alma eğilimini oluşturdu. alınan mal ile mutlak mutluluğa ulaştırma iddiasına farkına varalım.
Bununla beraber daha az tüketmenin tercih rağmen -görüyorsunuz ki- yine de varlığımızı
olduğunu yok sayan çoğu zaman küçümseyen bir tamamlayamadık, özümüzü bulamadık. Gereksiz tüketimin maddi ve manevi
sosyal medya ile karşı karşıyayız. zararlarına karşı kendimizi korumanın yolunu
Allah’ın yüce kitabında, hadisler ve atalarımızın
İstanbul dan Aydın a bir köye taşınan öğütlerinde bulabiliriz. Allah u Teala, “Onlar
aile iki dönümlük bahçelerinde tarım harcadıklarında ne savurganlığa saparlar ne
yaparak üretime geçmişler. Sizin de cimrilik ederler. Harcamaları, bu ikisinin
de çevrenizde tersine göç hikayesi arasında dengeli olur.” (Furkan 23 24.
muhakkak duymuşsunuzdur. Bu Ayetler) demektedir. Ayeti kerimesiyle
ailemiz marketten gıda alımını müslümanın harcama alışkanlığının
asgariye indirmeyi nasıl olması gerektiğini iletmiştir.
başarmış. Haberde
hayretle bildirilen kısım Gerçek özgürlük ancak
şuydu: Evin annesi 2 yıldır Allah’ın çizmiş olduğu bir
kendisine tişört dahi dairede gerçekleşebilir.
almadığını söylemesi.
Galiba faydalı Sosyal medya gibi
üretim ile gereksiz sanal devlerin
tüketimden kaçınma hükmünden çıkıp
doğru orantılı öz g ü r l e şe b i l m e k
ilerliyor. umuduyla…
Satış politikasında
reklamcılık Emine Çavdaroğlu
sektörünün başarısı Hüma Hatun Kız Proje Anadolu
elbette yadsınamaz. İHL
Nasıl mı? Suni istek ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni
7 Sayı : 1 / 2022 / Kastamonu İmam Hatip Okulları