Page 9 - Selam Gazetesi
P. 9

Selam Gazetesi



        Kendinizi özgür hissediyor musunuz?                 Özgürlük alanları nelerdir, siz
                                                            bu  alanlarda  nasıl  davranış
              Gerçek  özgürlük  anlamlı  bir  özgürlüktür.  Çünkü   sergiliyorsunuz?
        din  hayata  anlam  verir.  Yani  insanın  canının  istediği  her
        şeyi  yapması,  yapabilmesi  ve  bunun  önünde  hiçbir  engelin   Seyahat   özgürlüğümüz
        olmaması  ve  bu  konuda  da  diyelim  ki  Cenabı  Allah'ın   var  bizim  hamdolsun.  Düşünce
        doğrudur, yanlıştır, sevaptır değildir şeklinde hiçbir yargısının   özgürlüğümüz  de  var.  İnsan
        olmamasını bir an düşünelim, halimiz ne olur? Halimiz harap   aklını  kullanırsa  her  ortamda
        olur! İyi ki Allah bize anlamlı özgürlüğün kapısını açmış. Bu   usulüne  uygun  şekilde  her  şeyi
        çok büyük bir nimettir. Nefsin özgürlüğü olsaydı büsbütün   konuşabilir. Aslında biz bu çağda
        nefsimizi her alanda özgür bıraksaydı bu konuda hiçbir yargı   hiç olmayacak kadar özgürüz ama
        ortaya  koymasaydı  Allah;  doğru  yanlış,  iyi  kötü  şeklinde   sorun, bu çağın en büyük sorunu:
        kendi  kendimizi  tüketirdik.  Yani  insanın  düşmana  ihtiyacı   arzularımızın  ve  isteklerimizin
        yoktur.  İnsan  kendi  kendine  en  büyük  düşman  olurdu.  En   putlaştırılmasıdır. Sorun dışarıda
        büyük kötülüğü yapardı. Oysa özgürlüğü doğru anladığınız   değil   aslında   devletlerde,
        zaman,  insan  kendi  kendinin  öğretmeni  ve  öğrencisi   kanunlarda,   mevzuatlarda
        olur.  İnsan  hatalarından  kusurlarından  zafiyetlerinden   değil,  sorun  aslında  bizim  kendi
        bile  çok  şeyler  öğreniyor.  Onun  için  ben  kendimi  tabi  ki   içimizde. Mesela bir insan tembelse o insan özgür değildir   Cinsiyet üzerinden özgürlüğü nasıl değerlendirirsiniz?
        özgür  hissediyorum.  Özgürüm…  Niye?  Çünkü  Allah’a   ki. Tembel insan yok hükmündedir. Tembel insanın iradesi
        kul  olmanın  ne  olduğunu  hayatımda  tecrübe  ediyorum.   çürümüştür.  Niye  böyle  söyledim.  “Gençlerle  baş  başa”   İslam dini kadın-erkek diye ayrım yapmaz. Bir erkek
        Bu  şey  demek  değil:  Mükemmel  insan  yok  normal  insan   adlı  kitapta,  size  bunu  hediye  edeceğim,  Ali  Fuat  Başgil   ne  kadar  özgür  olması  gerekiyorsa,  bir  kadın  da  o  kadar
        var.  Allah  bizi  kendisine  karşı  hatasız,  kusursuz  büsbütün   Merhum der ki: ’’İnsanı, insan yapan ne zekadır ne bilgidir,   özgür  olur.  Allah  ne  kadına  ne  erkeğe  pozitif  ayrımcılık
        masum olmamızı istemiyor ki; masum insan yok, olması da   İradedir’’ der. Tembel olan bir insan çok zeki olsa neye yarar?   yapmaz. Allah cinsiyet üzerinden bakmaz, kişilik ve şahsiyet
        düşünülemez.  Bizim  hatalarımızın,  kusurlarımızın  olması,   Einstein  gibi  dahi  olsa  neye  yarar?  Tembel  insanın  zekâsı   üzerinden bakar. İnsanları böyle cinsiyet üzerinden ayırmak,
        günah  işlememiz  bizim  kötü  insan  olduğumuz  anlamına   neye  benzer  biliyor  musunuz?  Toprağın  altındaki  boş  bir   özgürlüğü cinsiyet üzerinden tanımlamak asla doğru değildir.
        gelmiyor.  İnsan  olduğumuz  anlamına  geliyor.  İnsanın  iç   tohumdan farksızdır çürüyüp gider. Çünkü o zekaya işlerlik   Allah kadına da erkeğe de benzer sorumluluklar verdiği gibi
        dünyasında  ve  dışarıda  bazı  zafiyetlerin,  kötülüklerin   kazandırmak  çabayla  gayretle  olur.  Tembel  insanın  çabası   farklı sorumluluklar da vermiştir. Neden farklı sorumluluklar
        çirkinliklerin  olması,  imtihan  için  yaratıldığımızı  gösterir.   gayreti  yoktur.  Ama  Potansiyeli  olabilir.  Onun  için  sorun,   vermiştir?  Çünkü  fizîken  kadın  erkek  farklıdır,  duygusal
        Hani bunlara hikmetle de bakmak lazım. Onun için elbette   dış dünyamız değil, sorun; bizim kendi içimizdeki atalettir,   olarak da kadın erkek farklıdır. Bu farklılıkları dikkate alarak
        kendimi  özgür  hissediyor  önümdeki  engeller  vesaire  bütün   tembelliktir, arzu, heva ve hevesimizi putlaştırmaktır. Ona   sorumluluğu ve özgürlüğü anlamak gerekir.
        bunlar  benim  tekâmül  etmem  için,  gelişmem  içindir.  Her   gereğinden fazla değer vermektir.
        engel benim için bir imkandır. Her imtihan da benim için bir                                             Özgürlük ile korku ve cesaret arasında nasıl bir ilişki
        imkandır. Bunlara nefsin bak dediği yerden bakmak değil de   Özgürlüğünüzün kısıtlandığı, sizi rahatsız eden bir alan   vardır?
        Allah’ın bak dediği yerden bakmak gerekir. Elbette hayatta   var mı? Varsa paylaşabilir misiniz?
        özgürlüklerimizi kısıtlayacak insanlar çıkacak. Bir zamanlar                                                  Korku temel bir duygudur. Korku bizi yönetmiyorsa
        geçmişte  insanların  ibadet  özgürlüğü  kısıtlanıyordu.   Var.  Nedir  mesela?  Özgürlüğümün  kısıtlandığı  alan   bu özgürlüğümüze zarar vermez. Ama korku bizi yönetiyorsa
        İnsanların fikir özgürlüğü kısıtlanıyordu. Bunlar vardı ama   elbette olur. Çünkü hayat, insanın kontrol edemeyeceği kadar   bu özgürlüğümüze zarar verir. Allah bize bu duyguyu niye
        bunlar vardır diye büsbütün olumsuzluk içerisinde olmamıza   büyüktür. Bazen sizden, kanunda mevzuatta olmayan bir şey   vermiş? Korku bir duygudur, insana bir mesaj verir. Korkunun
        gerek yok. Hayatımızı, insanların bir kısmı, özgürlüğümüzü   yapmanızı isterler. Ama o sizin ne kanuna ne mevzuata ne de   bize verilmesi aslında bizi uyanık tutmak içindir, birtakım
        kısıtlayacak  bunu  yapacak.  Ama  biz  ne  yapacağız?   iç dünyanızdaki adalete uymaz.                  tehlikeleri  bize  haber  verir.  Alarm  gibidir.  Korkunun,  akıl
        Bununla  mücadele  edeceğiz.  Her  şeyden  vazgeçebiliriz                                                ve  irade  üzerinde  vesayet  oluşturmaması  için  aslolan  şey
        ama  özgürlüğümüzden  asla.  Özgürlük  ekmekten,  havadan,   Ama onlar sizin aklınız, iradeniz ve hukuk üzerinde   korkuyu yönetmektir.
        sudan bile daha değerlidir. Onun için özgürlük kavramı ile   vesayet  oluşturmak  isterler.  Bu  bir  alışkanlıktır.  Böyle  bir
        kulluk  kavramı  birbiriyle  doğrudan  alakalıdır.  Özgürlüğü   alışkanlık vardır.Ta geçmişten bu yana vardır. En çok da beni   Yaşanabilir bir din için özgürlüğü nasıl anlamalıyız?
        konuşuyorsanız  kulluğu  da  konuşmanız  gerekir.  Benim   rahatsız eden alan budur. Mesela ben sizden, sizin kendinize
        özgürlüğüm  nerde  başlar  nerede  biter?  Benim  özgürlüğüm   zararı olan bir şeyi, sırf benim çıkarım vardır diye, ben sizden   Biz  ister  müslüman  olsun  ister  olmasın,  herkesin
        bir başkasının hayatına özgürlüklerine zarar veriyorsa benim   bunu isteyebilir miyim? Sizin sağlığınıza zararlı olan bir şeyi   yaşam  biçimine  sahip  çıkacağız.  Yeter  ki  başkaları  bizim
        özgürlüğüm  orada  biter.  Biz  bir  arada  yaşamak  istiyorsak   ben sizden nasıl isteyebilirim?        inancımıza,  yaşam  biçimimize  müdahale  etmesin.  Ne
        birbirimizin  özel  hayatına,  birbirimizin  inancına,  fikrine,   Topluma,  kamuya  zararı  olan  bir  şeyi,  bir  kişinin  o   özgürlüklerimizden vazgeçeceğiz ne de dini, insani, ahlaki
        düşüncesine  saygı  duyacağız.  Özgürlük  bize  böyle  bir  de   bireysel  menfaati  yüzünden  ben  nasıl,  o  bir  kişiye  boyun   ve  vicdani  değerlerimizden  vazgeçeceğiz.  Bir  taraftan
        çerçeve de çiziyor. Yani özgürlük sorumluluk kelimesi ile de   eğeyim?  İşte  bu  nedir?  Özgürlüğümüze  müdahaledir.   özgürlüklerimizi yerine getirirken diğer taraftan dini, ahlaki,
        doğrudan alakalı. Sorumluluklarımızı, Allah'a kulluğumuzu   İrademize  müdahaledir.  Bu  her  zaman  olur,  olacaktır  da.   insani ve vicdani değerleri hayatımızda egemen kılacağız. Bu
        bir tarafa bırakarak özgür olamazsınız. Böyle bir özgürlük   Ama  önemli  olan  insanın  mücadele  etmesidir,  hayata   ikisi birbirinin alternatifi değil birbirinin tamamlayıcısıdır.
        sevimli  değil  ki.  Birbirimize  kendimize  saygıyı  ortadan   küsmemesidir.
        kaldırır. İnsanlığımız ortadan kalkar yani özgürlük kavramını                                            Son  olarak  geçen  hafta  okulumuza  geldiniz,  bize  çok
        sorumluluk  bilincinden  ve  kulluktan  soyutladığınız  zaman                                            güzel  şeyler  öğrettiniz,  çok  keyif  aldık  hoş  ve  naif
        heva ve hevesin bu özgürlüğüdür ki bu özgürlük bizi tüketir,   Mustafa  Bilgiç  olarak  13-14  yaşında  Atabey  İmam   sohbetinizden. Sizi tekrar okulumuza bekliyoruz.
        bizi  yorar.  Ben  ikisiyle  de  irtibatlandırdığım  için  kendimi   Hatip Ortaokulunda olsaydınız özgürlük ve mahremiyet
        özgür hissediyorum.                                 alanlarınızı nasıl belirler, nasıl pratiğe dökerdiniz?    İnşallah.  Ben  de  çok  büyük  haz  aldım.  Gerçekten
                                                                                                                 çok  büyük  keyif  aldım.  Sizlerin  dikkati,  benim  çok  ilgimi
        Biz çocuklar ve gençler olarak yemeyi, içmeyi,            Tekrar  zaman  tünelinden  dönebilseydim  şunu   çekti.  Bu  kadar  dikkatli  olacağınızı  tahmin  etmiyordum.
        gezmeyi ve tüketmeyi çok seviyoruz. Ama okumayı     yapardım:  Kendimi  iyi  ve  güzel  şeylerle  meşgul  ederdim.   Dikkatiniz beni çok mutlu etti. Ben onlarca kez okullarda,
        ve üretmeyi pek sevemiyoruz. Bu durumda doğru       Tabi  şu  andaki  aklımla,  14  yaşımdaki  aklım,  16  yaşındaki   üniversitelerde, özel sohbetler yaptım. Defalarca televizyona
                                                            aklımın aynı olması düşünülemez. Ne yapardım tekrar geri
        kombinasyonu nasıl sağlayabiliriz?                  dönebilseydim?  Okumak  özgürlüktür.  Okumak  yazmak,   çıktım.  Özellikle  gençlere  öğrencilere  karşı  konuşurken
                                                            kendimi  yetiştirmektir.  Kendime  yatırım  yapardım.   onların  bazen  disiplinsizliğine  bazen  cep  telefonuyla
              Yemek  yemek  bir  alışkanlık  değil,  bir  ihtiyaçtır.   Kendine  yatırım  yaptığında  hayatın  tadını  biliyorsun,   ilgilenmelerine bazen de uğultularına şahit oldum. Kendimi
        Yemek  yemeyi  biz  ihtiyaç  olmaktan  çıkarır  alışkanlığa   kendini yetiştirdikçe hayatın kıymetini değerini biliyorsun.   toplamak için çok büyük gayret sarf ederdim. Atabey İmam
        dönüştürürsek,  hem  obez  oluruz  hem  de  bu  özgürlük   Meşguliyet kadar insan ruhuna iyi gelen başka bir şey yoktur.   Hatip  Ortaokulu’nun  konsantrasyonu  beni  hem  mutlu  etti,
        değildir.  Kendimize  zulmetmektir,  bize  emanet  edilen   O  zaman  seçimlerimi,  özgürlüğümü  bilinçli  kullanırdım.   hem de beni size karşı sorumlu hale getirdi.
        bedene  zulmetmektir.  Aliya  İzzetbegovic  der  ki:  “En  kötü   Çünkü çocukluk, gençlik yılları; ekme yaşı, biriktirme yaşı.
        kombinasyon  boş  ruh  dolu  midedir”  der.  Yani  ne  demek   Ne kadar ekersen ileride o kadar biçersin hasat edersin. Ne   İlgi alakanız, güzel sohbetiniz, güzel hediyeniz ve
        istiyor? bir insanda iki bileşen bir araya gelirse nedir o? Boş   kadar  ekersen  o  kadar  ürün  verir.  Onun  için  iyi  şeylerle   ikramlarınız için çok teşekkür ediyoruz. İyi ki varsınız,
        ruh,  dolu  mide;  karnı  tok  sırtı  pek  zihni  ve  ruhu  bomboş   meşgul olmaktır.                    Allah razı olsun!
        olmaktır.  Bir  insanda  birleşmişse  o  özgür  müdür?  Özgür
        değildir ki o. Hani bir çocuğun bir gencimizin karnı tok sırtı   Din Kültürü dersinde cüz’i iradeyi; dünya hayatının   Gerçekten çok güzel oldu. İsmail Bey’e beni sizlerle
        pek ama zihni ve ruhu bom boş. Bilgi yok, hikmet yok, irfan   bir imtihan olduğunu öğrendik. Siz, cüz’i iradeyi   bütünleştirdiği için teşekkür ediyorum. İmam Hatipli olmam
        yok,  ibadet  yok,  ahlak  yok,  doğruluk  yok,  dürüstlük  yok,                                         hasebiyle  de.  İmam  Hatip  benim  hayallerimin  başladığı
        çalışkanlık  yok.  O  insan  özgür  değildir.  Onun  aklı,  ruhu,   özgürlükle ve imtihanlarımızdaki sorumluluklarımızla   yerdir.  İmam  Hatip’te  okumak  gerçekten  çok  güzel  bir
        duyguları bedeninin içine hapsolmuştur. Yani biz bedenimize   nasıl ilişkilendiriyorsunuz?               ayrıcalıktır. Son olarak bir taraftan Allah’a dayanmak iman,
        aklımızdan ve ruhumuzdan daha çok değer verirsek, özgür                                                  diğer taraftan bilgiye karşı açlık öğrenme tutkusu ikisi bir
        olamayız.  Tersini  yaparsak  özgür  olabiliriz.  Onun  için  bir   Cüz’i irade sınırlı irade demektir. Çünkü hayat bize   araya gelirse var ya, Yani Allah’a imanın gücü ile düşüncenin
        gencin,  ben  sigara  da  içerim,  alkol  de  kullanırım,  cips  de   her şeyi yapma imkânı vermez. Hayat bize her şeyi, yapma   gücü bir araya gelirse, o insan kendine yapacağı en büyük
        yerim,  kola  da  içerim  diyorsa  bunu  söyleyen  gencin  ilkel   imkânı  verseydi  imtihan  olmazdı.  Cüzi  irade  sınırsız   iyiliği yapmış demektir. Teşekkür ediyorum.
        beyni vardır, insan beyni yoktur. İnsan kendi içinde beynini   özgürlük değildir. Biz sınırlı irademizle şu dünyada aklımızı;
        çalıştırmadığından dolayı, zafiyete uğratmıştır. İnsan beyni   en iyi, en kaliteli şekilde kullanmak zorundayız.
        olan insan, ne yapar? Kola içmez, cips yemez, ihtiyacından                                                              Enes Malik Cebecioğlu
        fazla  tüketmez.  Her  şeyi  yerli  yerinde  yapar.  Çünkü  insan                                                       Esat Hüseyin Dönmez
        beyni, ilkel beyinden farklı olarak her şeye anlam verir. Tabî                                                         Sümeyyenur Uzunmustafa
        anlam verir ve sürekli yeni bilgilerle kendini yeniler. Kendini                                                              Atabey İHO
        günceller.



                                                                                    9                              Sayı : 1 / 2022 / Kastamonu İmam Hatip Okulları
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14