Page 9 - Selam Gazetesi
P. 9
Selam Gazetesi
Kendinizi özgür hissediyor musunuz? Özgürlük alanları nelerdir, siz
bu alanlarda nasıl davranış
Gerçek özgürlük anlamlı bir özgürlüktür. Çünkü sergiliyorsunuz?
din hayata anlam verir. Yani insanın canının istediği her
şeyi yapması, yapabilmesi ve bunun önünde hiçbir engelin Seyahat özgürlüğümüz
olmaması ve bu konuda da diyelim ki Cenabı Allah'ın var bizim hamdolsun. Düşünce
doğrudur, yanlıştır, sevaptır değildir şeklinde hiçbir yargısının özgürlüğümüz de var. İnsan
olmamasını bir an düşünelim, halimiz ne olur? Halimiz harap aklını kullanırsa her ortamda
olur! İyi ki Allah bize anlamlı özgürlüğün kapısını açmış. Bu usulüne uygun şekilde her şeyi
çok büyük bir nimettir. Nefsin özgürlüğü olsaydı büsbütün konuşabilir. Aslında biz bu çağda
nefsimizi her alanda özgür bıraksaydı bu konuda hiçbir yargı hiç olmayacak kadar özgürüz ama
ortaya koymasaydı Allah; doğru yanlış, iyi kötü şeklinde sorun, bu çağın en büyük sorunu:
kendi kendimizi tüketirdik. Yani insanın düşmana ihtiyacı arzularımızın ve isteklerimizin
yoktur. İnsan kendi kendine en büyük düşman olurdu. En putlaştırılmasıdır. Sorun dışarıda
büyük kötülüğü yapardı. Oysa özgürlüğü doğru anladığınız değil aslında devletlerde,
zaman, insan kendi kendinin öğretmeni ve öğrencisi kanunlarda, mevzuatlarda
olur. İnsan hatalarından kusurlarından zafiyetlerinden değil, sorun aslında bizim kendi
bile çok şeyler öğreniyor. Onun için ben kendimi tabi ki içimizde. Mesela bir insan tembelse o insan özgür değildir Cinsiyet üzerinden özgürlüğü nasıl değerlendirirsiniz?
özgür hissediyorum. Özgürüm… Niye? Çünkü Allah’a ki. Tembel insan yok hükmündedir. Tembel insanın iradesi
kul olmanın ne olduğunu hayatımda tecrübe ediyorum. çürümüştür. Niye böyle söyledim. “Gençlerle baş başa” İslam dini kadın-erkek diye ayrım yapmaz. Bir erkek
Bu şey demek değil: Mükemmel insan yok normal insan adlı kitapta, size bunu hediye edeceğim, Ali Fuat Başgil ne kadar özgür olması gerekiyorsa, bir kadın da o kadar
var. Allah bizi kendisine karşı hatasız, kusursuz büsbütün Merhum der ki: ’’İnsanı, insan yapan ne zekadır ne bilgidir, özgür olur. Allah ne kadına ne erkeğe pozitif ayrımcılık
masum olmamızı istemiyor ki; masum insan yok, olması da İradedir’’ der. Tembel olan bir insan çok zeki olsa neye yarar? yapmaz. Allah cinsiyet üzerinden bakmaz, kişilik ve şahsiyet
düşünülemez. Bizim hatalarımızın, kusurlarımızın olması, Einstein gibi dahi olsa neye yarar? Tembel insanın zekâsı üzerinden bakar. İnsanları böyle cinsiyet üzerinden ayırmak,
günah işlememiz bizim kötü insan olduğumuz anlamına neye benzer biliyor musunuz? Toprağın altındaki boş bir özgürlüğü cinsiyet üzerinden tanımlamak asla doğru değildir.
gelmiyor. İnsan olduğumuz anlamına geliyor. İnsanın iç tohumdan farksızdır çürüyüp gider. Çünkü o zekaya işlerlik Allah kadına da erkeğe de benzer sorumluluklar verdiği gibi
dünyasında ve dışarıda bazı zafiyetlerin, kötülüklerin kazandırmak çabayla gayretle olur. Tembel insanın çabası farklı sorumluluklar da vermiştir. Neden farklı sorumluluklar
çirkinliklerin olması, imtihan için yaratıldığımızı gösterir. gayreti yoktur. Ama Potansiyeli olabilir. Onun için sorun, vermiştir? Çünkü fizîken kadın erkek farklıdır, duygusal
Hani bunlara hikmetle de bakmak lazım. Onun için elbette dış dünyamız değil, sorun; bizim kendi içimizdeki atalettir, olarak da kadın erkek farklıdır. Bu farklılıkları dikkate alarak
kendimi özgür hissediyor önümdeki engeller vesaire bütün tembelliktir, arzu, heva ve hevesimizi putlaştırmaktır. Ona sorumluluğu ve özgürlüğü anlamak gerekir.
bunlar benim tekâmül etmem için, gelişmem içindir. Her gereğinden fazla değer vermektir.
engel benim için bir imkandır. Her imtihan da benim için bir Özgürlük ile korku ve cesaret arasında nasıl bir ilişki
imkandır. Bunlara nefsin bak dediği yerden bakmak değil de Özgürlüğünüzün kısıtlandığı, sizi rahatsız eden bir alan vardır?
Allah’ın bak dediği yerden bakmak gerekir. Elbette hayatta var mı? Varsa paylaşabilir misiniz?
özgürlüklerimizi kısıtlayacak insanlar çıkacak. Bir zamanlar Korku temel bir duygudur. Korku bizi yönetmiyorsa
geçmişte insanların ibadet özgürlüğü kısıtlanıyordu. Var. Nedir mesela? Özgürlüğümün kısıtlandığı alan bu özgürlüğümüze zarar vermez. Ama korku bizi yönetiyorsa
İnsanların fikir özgürlüğü kısıtlanıyordu. Bunlar vardı ama elbette olur. Çünkü hayat, insanın kontrol edemeyeceği kadar bu özgürlüğümüze zarar verir. Allah bize bu duyguyu niye
bunlar vardır diye büsbütün olumsuzluk içerisinde olmamıza büyüktür. Bazen sizden, kanunda mevzuatta olmayan bir şey vermiş? Korku bir duygudur, insana bir mesaj verir. Korkunun
gerek yok. Hayatımızı, insanların bir kısmı, özgürlüğümüzü yapmanızı isterler. Ama o sizin ne kanuna ne mevzuata ne de bize verilmesi aslında bizi uyanık tutmak içindir, birtakım
kısıtlayacak bunu yapacak. Ama biz ne yapacağız? iç dünyanızdaki adalete uymaz. tehlikeleri bize haber verir. Alarm gibidir. Korkunun, akıl
Bununla mücadele edeceğiz. Her şeyden vazgeçebiliriz ve irade üzerinde vesayet oluşturmaması için aslolan şey
ama özgürlüğümüzden asla. Özgürlük ekmekten, havadan, Ama onlar sizin aklınız, iradeniz ve hukuk üzerinde korkuyu yönetmektir.
sudan bile daha değerlidir. Onun için özgürlük kavramı ile vesayet oluşturmak isterler. Bu bir alışkanlıktır. Böyle bir
kulluk kavramı birbiriyle doğrudan alakalıdır. Özgürlüğü alışkanlık vardır.Ta geçmişten bu yana vardır. En çok da beni Yaşanabilir bir din için özgürlüğü nasıl anlamalıyız?
konuşuyorsanız kulluğu da konuşmanız gerekir. Benim rahatsız eden alan budur. Mesela ben sizden, sizin kendinize
özgürlüğüm nerde başlar nerede biter? Benim özgürlüğüm zararı olan bir şeyi, sırf benim çıkarım vardır diye, ben sizden Biz ister müslüman olsun ister olmasın, herkesin
bir başkasının hayatına özgürlüklerine zarar veriyorsa benim bunu isteyebilir miyim? Sizin sağlığınıza zararlı olan bir şeyi yaşam biçimine sahip çıkacağız. Yeter ki başkaları bizim
özgürlüğüm orada biter. Biz bir arada yaşamak istiyorsak ben sizden nasıl isteyebilirim? inancımıza, yaşam biçimimize müdahale etmesin. Ne
birbirimizin özel hayatına, birbirimizin inancına, fikrine, Topluma, kamuya zararı olan bir şeyi, bir kişinin o özgürlüklerimizden vazgeçeceğiz ne de dini, insani, ahlaki
düşüncesine saygı duyacağız. Özgürlük bize böyle bir de bireysel menfaati yüzünden ben nasıl, o bir kişiye boyun ve vicdani değerlerimizden vazgeçeceğiz. Bir taraftan
çerçeve de çiziyor. Yani özgürlük sorumluluk kelimesi ile de eğeyim? İşte bu nedir? Özgürlüğümüze müdahaledir. özgürlüklerimizi yerine getirirken diğer taraftan dini, ahlaki,
doğrudan alakalı. Sorumluluklarımızı, Allah'a kulluğumuzu İrademize müdahaledir. Bu her zaman olur, olacaktır da. insani ve vicdani değerleri hayatımızda egemen kılacağız. Bu
bir tarafa bırakarak özgür olamazsınız. Böyle bir özgürlük Ama önemli olan insanın mücadele etmesidir, hayata ikisi birbirinin alternatifi değil birbirinin tamamlayıcısıdır.
sevimli değil ki. Birbirimize kendimize saygıyı ortadan küsmemesidir.
kaldırır. İnsanlığımız ortadan kalkar yani özgürlük kavramını Son olarak geçen hafta okulumuza geldiniz, bize çok
sorumluluk bilincinden ve kulluktan soyutladığınız zaman güzel şeyler öğrettiniz, çok keyif aldık hoş ve naif
heva ve hevesin bu özgürlüğüdür ki bu özgürlük bizi tüketir, Mustafa Bilgiç olarak 13-14 yaşında Atabey İmam sohbetinizden. Sizi tekrar okulumuza bekliyoruz.
bizi yorar. Ben ikisiyle de irtibatlandırdığım için kendimi Hatip Ortaokulunda olsaydınız özgürlük ve mahremiyet
özgür hissediyorum. alanlarınızı nasıl belirler, nasıl pratiğe dökerdiniz? İnşallah. Ben de çok büyük haz aldım. Gerçekten
çok büyük keyif aldım. Sizlerin dikkati, benim çok ilgimi
Biz çocuklar ve gençler olarak yemeyi, içmeyi, Tekrar zaman tünelinden dönebilseydim şunu çekti. Bu kadar dikkatli olacağınızı tahmin etmiyordum.
gezmeyi ve tüketmeyi çok seviyoruz. Ama okumayı yapardım: Kendimi iyi ve güzel şeylerle meşgul ederdim. Dikkatiniz beni çok mutlu etti. Ben onlarca kez okullarda,
ve üretmeyi pek sevemiyoruz. Bu durumda doğru Tabi şu andaki aklımla, 14 yaşımdaki aklım, 16 yaşındaki üniversitelerde, özel sohbetler yaptım. Defalarca televizyona
aklımın aynı olması düşünülemez. Ne yapardım tekrar geri
kombinasyonu nasıl sağlayabiliriz? dönebilseydim? Okumak özgürlüktür. Okumak yazmak, çıktım. Özellikle gençlere öğrencilere karşı konuşurken
kendimi yetiştirmektir. Kendime yatırım yapardım. onların bazen disiplinsizliğine bazen cep telefonuyla
Yemek yemek bir alışkanlık değil, bir ihtiyaçtır. Kendine yatırım yaptığında hayatın tadını biliyorsun, ilgilenmelerine bazen de uğultularına şahit oldum. Kendimi
Yemek yemeyi biz ihtiyaç olmaktan çıkarır alışkanlığa kendini yetiştirdikçe hayatın kıymetini değerini biliyorsun. toplamak için çok büyük gayret sarf ederdim. Atabey İmam
dönüştürürsek, hem obez oluruz hem de bu özgürlük Meşguliyet kadar insan ruhuna iyi gelen başka bir şey yoktur. Hatip Ortaokulu’nun konsantrasyonu beni hem mutlu etti,
değildir. Kendimize zulmetmektir, bize emanet edilen O zaman seçimlerimi, özgürlüğümü bilinçli kullanırdım. hem de beni size karşı sorumlu hale getirdi.
bedene zulmetmektir. Aliya İzzetbegovic der ki: “En kötü Çünkü çocukluk, gençlik yılları; ekme yaşı, biriktirme yaşı.
kombinasyon boş ruh dolu midedir” der. Yani ne demek Ne kadar ekersen ileride o kadar biçersin hasat edersin. Ne İlgi alakanız, güzel sohbetiniz, güzel hediyeniz ve
istiyor? bir insanda iki bileşen bir araya gelirse nedir o? Boş kadar ekersen o kadar ürün verir. Onun için iyi şeylerle ikramlarınız için çok teşekkür ediyoruz. İyi ki varsınız,
ruh, dolu mide; karnı tok sırtı pek zihni ve ruhu bomboş meşgul olmaktır. Allah razı olsun!
olmaktır. Bir insanda birleşmişse o özgür müdür? Özgür
değildir ki o. Hani bir çocuğun bir gencimizin karnı tok sırtı Din Kültürü dersinde cüz’i iradeyi; dünya hayatının Gerçekten çok güzel oldu. İsmail Bey’e beni sizlerle
pek ama zihni ve ruhu bom boş. Bilgi yok, hikmet yok, irfan bir imtihan olduğunu öğrendik. Siz, cüz’i iradeyi bütünleştirdiği için teşekkür ediyorum. İmam Hatipli olmam
yok, ibadet yok, ahlak yok, doğruluk yok, dürüstlük yok, hasebiyle de. İmam Hatip benim hayallerimin başladığı
çalışkanlık yok. O insan özgür değildir. Onun aklı, ruhu, özgürlükle ve imtihanlarımızdaki sorumluluklarımızla yerdir. İmam Hatip’te okumak gerçekten çok güzel bir
duyguları bedeninin içine hapsolmuştur. Yani biz bedenimize nasıl ilişkilendiriyorsunuz? ayrıcalıktır. Son olarak bir taraftan Allah’a dayanmak iman,
aklımızdan ve ruhumuzdan daha çok değer verirsek, özgür diğer taraftan bilgiye karşı açlık öğrenme tutkusu ikisi bir
olamayız. Tersini yaparsak özgür olabiliriz. Onun için bir Cüz’i irade sınırlı irade demektir. Çünkü hayat bize araya gelirse var ya, Yani Allah’a imanın gücü ile düşüncenin
gencin, ben sigara da içerim, alkol de kullanırım, cips de her şeyi yapma imkânı vermez. Hayat bize her şeyi, yapma gücü bir araya gelirse, o insan kendine yapacağı en büyük
yerim, kola da içerim diyorsa bunu söyleyen gencin ilkel imkânı verseydi imtihan olmazdı. Cüzi irade sınırsız iyiliği yapmış demektir. Teşekkür ediyorum.
beyni vardır, insan beyni yoktur. İnsan kendi içinde beynini özgürlük değildir. Biz sınırlı irademizle şu dünyada aklımızı;
çalıştırmadığından dolayı, zafiyete uğratmıştır. İnsan beyni en iyi, en kaliteli şekilde kullanmak zorundayız.
olan insan, ne yapar? Kola içmez, cips yemez, ihtiyacından Enes Malik Cebecioğlu
fazla tüketmez. Her şeyi yerli yerinde yapar. Çünkü insan Esat Hüseyin Dönmez
beyni, ilkel beyinden farklı olarak her şeye anlam verir. Tabî Sümeyyenur Uzunmustafa
anlam verir ve sürekli yeni bilgilerle kendini yeniler. Kendini Atabey İHO
günceller.
9 Sayı : 1 / 2022 / Kastamonu İmam Hatip Okulları